dinsdag 20 september 2011

Barbapapa

Als kind bladerde ik ademloos door de boekjes. Barbabientje was me het allerliefst want net als ik een boekenwurm. Maar ook Barbabob stal mijn hart want hij had dezelfde naam als mijn broer (nouja zonder de Barba dan). Minutenlang kon ik hun bolvormige huis bestuderen met een kamer passend voor elk Barbapapa-kind en bedenken waar ik zou willen slapen. Zoveel jaren later komen de boekjes weer tevoorschijn. Mijn lieve A. is Barbabientje terwijl E. zonder enige twijfel Barbabella is ('als het even kan zit ze naar haar spiegelbeeld te turen'). Het enige verschil met vroeger is dat we nu op Youtube de begintune van Barbapapa kunnen opzoeken. Kom op bezoek bij Barbapapa... Een liedje dat makkelijk blijft hangen maar waar ik altijd blijf steken bij het opnoemen van alle Barbapapa's. Ik heb er dus nog maar een boekje bijgekocht waar ze allemaal worden voorgesteld: Barbapapa, Barbamama, Barbabenno, Barbabee, Barbaborre, Barbalala, Barbabientje, Barbabob en Barbabella!

Een vriendin wist mij nog een leuk weetje te vertellen, namelijk dat de naam Barbapapa afkomstig is van het Franse 'barbe à papa', dat suikerspin betekent. Letterlijk vertaald 'de baard van papa'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?