zaterdag 5 november 2011

Wereldproblematiek voor dummy's

Gek toch hoe dat werkt.  Op wereldschaal gebeuren er grote en ingrijpende zaken. Griekenland is failliet, Italië staat er al niet veel beter voor en daarmee hangt het lot van Europa aan een zijden draadje. Genoeg reden om een paar nachtjes van wakker te liggen. Toch doe ik het niet. Op microniveau (lees: mijn leven) merk ik het namelijk niet. Ik laad wekelijks mijn boodschappenwagen vol, vier uitbundig mijn veertigste verjaardag en krijg netjes elke maand mijn salaris gestort. Dat maakt de crisis abstract en bijna onwerkelijk.

Er is 'kleiner' nieuws dat me meer van mijn stuk brengt. Het babytje van vijf maanden oud dat in een zwembad ernstig gewond raakt en aan haar verwondingen overlijdt. Ik kan het niet opschrijven zonder pijn in mijn buik te voelen. Mauro die we uit Nederland willen verbannen. Het maakt me boos en schaamtevol. Een scala aan emoties die ontbreken als ik me probeer te verdiepen in de Europese crisis. Begrijp me niet verkeerd, ik ben er niet trots op. Ik probeer alleen te begrijpen hoe het kan. Het is vergelijkbaar met de immens grote milieuproblematiek. Te groot om te bevatten en daarom schuif ik het naar een hoekje in mijn hoofd? Zou dat ook precies de reden zijn waarom de wereld in zo grote nood verkeert. We schuiven onheil voor ons uit en hopen dat het vanzelf wel goed komt. We verschuilen ons achter het idee dat we als individu weinig kunnen doen en kijken afwachtend naar de ander.

Ik heb behoefte aan een 'wereldproblematiek voor dummy's'. Ik beloof deze braaf te lezen en hoop op een paar praktische tips waarmee ik mijn steentje kan bijdragen aan een betere wereld. Ik zal ze op mijn ijskast hangen en elke dag een beetje bewuster in het leven staan.

4 opmerkingen:

  1. een praktische tip: wees goed voor de mensen om je heen maar kijk ook verder dan je neus lang is

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ken je dat nummer van Herman van Veen, "Een vriend zien huilen kan ik niet"? Aan oorlog en rampen zijn we eigenlijk gewend, maar kleine dingen (een vriend zien huilen) of dingen die dicht bij zijn kunnen ons heel erg raken....

    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Was vorige week bij Herman van Veen in Carré en vind dat een van zijn mooiste nummers. Ook omdat het zo waar is...

    BeantwoordenVerwijderen

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?