dinsdag 20 mei 2014

Een leugentje om bestwil... (dag 20)

Online liegen. Ik lees een artikel erover in de krant. Hoe we online ons leven mooier maken en hoe dat andere mensen weer onzeker maakt. Het is een gek gegeven. Maar ook weer niet echt. Uiteindelijk is Facebook een soort extreme uitvergroting van het praatje met de buren. Oké die laat je niet iedere dag foto-albums van je kinderen zien, maar als ze vragen hoe het met je gaat, is jouw positieve antwoord al eruit voor je er goed en wel over hebt nagedacht.

"Goed hoor! En met jou?"
"Ook prima!" 

Het gesprek zou iets raars krijgen als je antwoord al teveel van dit scenario zou afwijken. Zo werkt het dus ook op social. Die 100 vrienden zijn je online buren. Natuurlijk zitten daar ook echte vrienden tussen, maar die weten dat er meer verborgen zit achter jouw check-ins en gefilterde fotootjes. Maar dat is voor een ander moment en een andere setting. Waar de duimpjes niet omhoog hoeven.

Ik denk dus niet dat we online meer liegen. Ik denk dat online ons meer mogelijkheden biedt voor onze natuurlijke neiging de schijn een beetje op te houden. Lees: soort van anoniem, geen vorsende blik van je gesprekspartner, filters en natuurlijk de druk van het grote publiek. Ga jij maar eens op een podium voor een volle zaal achter een microfoon je dagelijkse onzekerheden en mislukkingen delen. En blijf als zaal dan nog maar eens rustig op je stoel zitten. Zo zag ik een paar weken geleden een oproep van een Facebook-kennis voorbij komen aan zijn ex om te stoppen met de vechtscheiding in het belang van de kinderen. Ik voelde me net zo ongemakkelijk als wanneer de buurman dit voor de voordeur van de buurvrouw had lopen roepen.

Hiermee wil ik niet pleiten voor online liegen hoor (trouwens ook niet pleiten tegen online eerlijkheid). Ik wil het wel relativeren. Zie Facebook als een gezellig buurtfeestje, waar je af en toe ook ook echt verrast wordt door je buren. Door iets wat ze zeggen of laten zien. En lijkt het gras van de buren groener? Dan is er altijd nog de defriend-knop, daar kan geen blokje om tegenop.


Het is hier geweldig in Thailand! Of is deze foto genomen in een zwembad in Amsterdam Noord? Fascinerend project van Zilla van den Born

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?