vrijdag 2 mei 2014

Sabbatical? (dag 2)

Vandaag reed ik over een rotonde waar ik al heel veel rondjes over reed. Op weg om bloemen te halen en mijn oren uit te laten spuiten, want sinds mijn reis naar Buenos Aires beleefde ik de wereld alsof er een glazen stolp over mijn hoofd was gezet. In het midden van de rotonde waren maar liefst vier bordjes neergezet, nieuwsgierig las ik de tekst, een naam van een bedrijf en het wervende
'hier kan straks ook uw advertentie staan'. De zucht kwam uit mijn tenen en deed zelfs kleine man achterin opkijken. Het grijze weer en het oor werkten ook niet mee, maar ik werd in een keer een beetje verdrietig. Van die borden dus.

Alweer een plek waar adverteerders met hun roeptoeters zouden proberen hun maandelijkse targets te halen. Die stomme commercie! Af en toe rijd ik van mijn werk naar huis en dan kan ik niet naar de radio luisteren, gewoon vanwege alle stompzinnige reclame. De hele dag door zenden, zenden, zenden. Koop mij! Ik ben de beste, de goedkoopste, de lekkerste. Kunnen we niet gewoon een keer een jaar lang even helemaal niet aan reclame doen. Geen billboards, geen tv- en radioreclame, geen advertenties, geen geroep om aandacht. Gewoon even helemaal niets. Stilte! En dan kijken wat er gebeurt. Ik denk dat de wereld een stuk mooier wordt.

Onze aandacht zal naar andere dingen uitgaan, als er niet voortdurend om aandacht wordt gevraagd. Je doet je boodschappen en koopt niet drie bloemkolen omdat die in de hamster-reclame zijn maar gewoon één omdat het het seizoen is en ze er zo lekker uitzien. En heus, die speciale kortingsavonden voor members, die ben je zo vergeten. Je mist niet wat je nooit echt nodig had. Met een zucht van verlichting knip je alle kortingspassen uit je portemonnee doormidden en met de kinderen maak je een plakwerk van alle zegeltjes. Ik beloof je, we houden tijd over! En een rust dat het zal geven. Rust en tijd voor al het andere om ons heen. Niet meer bezig zijn met spullen. En hebben we iets nodig, dan weten we het wel te vinden. Door mond op mond reclame, via social of de buren.

En alle marketeers en reclamemensen? Zij mogen op sabbatical. Zonder zorgen want de concurrent houdt zich immers net zo stil. En bedrijven? Die gaan gewoon weer hun best doen om mooie en eerlijke producten te maken, zonder labels en campagnes. En zonder bedrog. Kwaliteit komt altijd bovendrijven. Dat hoef je niet van de daken te schreeuwen.


helaas...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?