zaterdag 4 oktober 2014

Meidendag? Dierendag? Vleesdag! (Dag 14)

Manlief en kleine man hebben samen zo nu en dan mannendag, als ik bijvoorbeeld de hort op ben. Middelste had dat zo een paar keer aangehoord en toen ik haar van de week in bed stopte, vertelde ze me dat ze een meidendag wilde. Samen met mij. "Wat wil je dan doen?", vroeg ik. Stiekem vereerd. "Winkelen en een tompouce eten." Dat was natuurlijk een aanbod dat ik niet kon afslaan. "Wij hebben dit weekend meidendag", beloofde ik. In de tussenliggende dagen verdeelden de kampen zich in ons gezin. Oudste piekerde er niet over zich aan te sluiten bij onze meidendag. Wel verheugde ze zich nu al op de mannendag, als er tenminste gekart zou worden. Nouja iets anders was ook nog oké, zolang het maar geen meidendag was.

Vanmorgen - dé dag waarop de meiden en 'mannen' ieder huns weegs zouden gaan -  twijfelde kleine man nog even om over te stappen. "Ik wil ook wel meidendag mama, maar dan alleen met de tompouce." Die was echter snel vergeten toen bekend werd dat de mannendag naar Artis leidde.

Terwijl manlief de meiden ophaalde, verheugde ik me op een doldwaze dag in de Bijenkorf, een taartje bij Tazzina en een slenterrondje door de jordaan. Te vroeg gejuicht. Manlief kwam boven met middelste: "ze moest een beetje huilen in de auto omdat ze eigenlijk liever naar Artis wil". Terwijl ik Tazzina in mijn hoofd opzij schuif, kus ik mijn lieve krullenbol:" Hup, naar Artis dan met zijn allen. We verruilen meidendag voor gezinsdag." Of eigenlijk dierendag, want dat is het vandaag. Past prima bij onze plannen.

Het werd een perfecte dag. Met stokstaartjes, giraffen en een gaviaal (een look-a-like-krokodil). Middelste probeerde er nog een meidendag van te maken door mij apart te nemen in de vlindertuin. Terwijl ze met de vlinderwaaier in haar hand wees, las en uitlegde, bedacht ik dat dit minstens zo leuk was als winkelen en taartjes. Eenmaal buiten, had iedereen enorme trek en eindigde onze gezinsdag bij de Burgermeester. "Ze hebben hier drie vegetarische burgers op de kaart, lief", stelde ik manlief gerust. En hoewel het ook mijn voornemen was om tenminste op dierendag geen vlees te eten, was het vlees sterker dan de geest.

Zo werd deze zaterdag van meidendag tot gezinsdag tot dierendag uiteindelijk tot vleesdag. Het laatste wel een beetje tot mijn spijt. Terwijl manlief me op de weg naar huis kuste, fluisterde hij liefdevol 'faketariër" in mijn oor.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?