woensdag 21 januari 2015

Weg van de supermarkt

Als je mijn blog al een tijdje leest of me kent, weet je  dat ik een zendelinge ben. Voor mijn lief is dat één van de redenen waarom hij zoveel van me houdt. Gelukkig maar want het is sterker dan ik. Af en toe hoor ik mezelf zenden en de ander vermoeid kijken en dan nog... Als ik iets ontdek, moet ik het delen. Het liefst met de rest van de wereld, maar minstens met de mensen om me heen. En dan wil ik ook nog dat de ander er iets mee doet. Sterker dan ik, had ik dat al gezegd? Je bent gewaarschuwd...

Dit weekend kocht ik het boek 'Weg van de supermarkt'  en las het (bijna) in één ruk uit. En nu wil ik dus dat iedereen dit boek gaat lezen. Omdat het tegelijkertijd zo logisch en verbijsterend is wat Gerrit Jan Groothedde schrijft. Verbijsterend hoe supermarkten in Nederland een monopolie vormen. En de schade die ze daarmee aanrichten. Omdat winst hun enige oogmerk is. Niet onze gezondheid. Niet kwaliteit. Niet smaak. Niet boeren en producenten. En dat het dus logisch is wat de schrijver probeert in zijn boek: weg te geraken van de supermarkt. Op zoek naar alternatieven, echt lekkere groenten en fruit, eerlijke zuivel, vlees, vis en  goed brood, onbewerkt eten, geen pakjes, zakjes en talloze (onnodige) toevoegingen. 

Terwijl de armoedige feiten in het boek zich opstapelen, moet ik evengoed regelmatig lachen om de schrijver. Zijn voornemen om een halfjaar bij de supermarkt weg te blijven, valt niet mee. Maar wat is hij eerlijk, grappig en daardoor aanstekelijk en inspirerend. Geen saai boek dus of een fel manifest, maar wel een kritische kijk op onze huidige maatschappij die je als vanzelf aan het denken zet. Tussen het schaterlachen door. Een ontdekkingsreis ook naar de alternatieven (ze zijn er!) buiten de supermarkt. 

Gerrit Jan Groothedde is positief gestemd aan het einde van zijn boek. Hij heeft zijn onafhankelijkheid terug en vooral: hij is veel lekkerder gaan eten.  Wil jij dat ook? Dan is dit boek een goed begin. Je was gewaarschuwd...






1 opmerking:

  1. Kijk, en zo kom ik via een RT van de schrijver zelf weer hier. Dank voor het delen. Deel zelf ook maar even ongevraagd mijn bevindingen aangaande eten dat niet uit de supermarkt komt ;-) http://lehti-paul.blogspot.nl/2014/07/nog-even-over-die-moestuin-van-jetta.html

    BeantwoordenVerwijderen

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?