maandag 27 juli 2015

No poo(ha)

No poo... Een peuter die probeert te vertellen dat hij niet in zijn luier heeft gepoept? Misschien wel. Maar ik bedoel er iets anders mee, namelijk je haar wassen zonder shampoo. Ofwel de no-poo-methode. Google maar eens, dan ben je zo 8.000 zoekresultaten verder.  Er bestaat zelfs een officiële No poo Wikipedia pagina. Ik had er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, tot we besloten het haar van kleine man niet meer te wassen met shampoo. Behalve de charme van zijn vader heeft hij helaas ook zijn allergische aanleg gekregen. Altijd jeuk en gekriebel. Daar kan een dagelijkse shampoo-beurt geen goed aan doen, hoe mild of dagelijks de shampoo ook beweert te zijn. Daarom spoelen we zijn haren schoon. Met water. Heel simpel. En belangrijker, zijn haar is en ruikt altijd fris. (nouja niet altijd natuurlijk, maar wel als we het hebben gewassen zonder shampoo)

Terwijl we dat echt al een tijd doen en mijn lief op dezelfde methode is overgestapt, viel bij mij het kwartje pas een paar weken geleden. Ik was in de winkel weer eens geswitcht naar een ander type shampoo en crèmespoeling. Rook heerlijk, deed volop beloftes aan de buitenkant, maar na gebruik leek mijn haar wel touw. Ik had geen tijd om naar de winkel te gaan om andere shampoo te kopen en eigenlijk wilde ik dat ook niet. Ik zag ze voor me, de schappen vol gekleurde flesjes voor al die verschillende types haar en haarproblemen. Ik heb ze denk ik allemaal gehad, tot aan shampoo voor krullend haar. Want wie weet zou de krul in mij ontdekt worden... Waanzin, vond ik ineens. Je zou er een haarcrisis van krijgen. Had ik nou vet haar of droog en was het misschien wel zwaar beschadigd en waardoor dan? 

Ik moest terug naar de basis. Op internet las ik erover. Dat het prima te doen is, je haar niet meer wassen. Dat je alleen even door de zure (lees vette!) appel heen moet bijten. Een alternatief was ook nog om zelf je shampoo te maken met baking soda en je crèmespoeling van appelazijn. Het eerste sprak me meer aan. Bovendien heb ik in huis twee levende bewijzen rondlopen dat het kan. Mijn twee heerlijk ruikende mannen. Het no poo-experiment is dus gestart. Vorige week woensdag waste ik mijn haar voor de laatste keer met shampoo. Tenminste dat is het idee en drie weken niet naar kantoor helpen daar wel een handje bij. Alleen spoelen met water is het motto. Natuurlijk draag ik daarmee niet bij aan de wereldvrede. Maar wat lijkt het me heerlijk als ik voortaan het shampoo-schap kan overslaan. En die krullen zijn ook welkom. 

Wordt vervolgd...


De enige reden om wel shampoo te blijven gebruiken, schuimkapsels maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?