woensdag 23 september 2015

Mannen (dag 2)


Ze zitten achterin de auto: J. en J. ofwel kleine man en zijn beste vriend. Terwijl we stoppen voor rood, herinnert kleine man J. eraan dat zijn vader tijdens zijn kinderfeestje zo gaaf ging schudden met de auto. "Ja, dat was gaaf!" herinnert ook J. zich. "Schudt jouw moeder ook?", vraagt beste vriend. "Nee, mijn moeder houdt niet van schudden", antwoord mijn zoon met iets van spijt in zijn stem. Het blijft even stil op de achterbank. "Als ik later een papa ben, ga ik ook schudden", neemt J. zich voor. Kleine man knikt enthousiast met zijn hoofd: "Ja, ik ook als ik een papa ben." Opnieuw blijft het even stil tot J. zich bedenkt "dat hij toch niet gaat schudden, want dat ben ik dan vast vergeten". Alsof hij precies weet hoe die dingen gaan, knikt mijn kleine man nog maar eens bevestigend.

"Dus jullie worden later papa's?", doorbreek ik de filosofische stilte. "Ja, ik word later een papa", weet J. Maar van hoeveel kindjes kan hij nog niet zeggen. Wel dat hij nooit gaat trouwen, want meisjes zijn iieeeeeeeuww. "Omdat ze niet van schudden houden?", probeer ik. "Nee, omdat ze altijd willen kussen", verklaren J. en J. in koor. "En jongens houden niet van kussen." "Dus", heeft J. net bedacht, ga ik eerst wel met een meisje zodat ik een papa ben, maar daarna trouw ik met een man." Dat is veilig want mannen kussen niet. Terwijl ik probeer serieus door de achteruitkijkspiegel te kijken, leg ik uit dat ze later vast en zeker willen kussen. En dat ze dan vast en zeker blij zijn als er een meisje of een jongen is die dat ook met hen wil. "Iiiieeeeeeeeeeeeeeeeeuww", klinkt het eenstemmig.

We rijden langs een meisje op een omafiets. "Iiiieuww, een meisje!" roepen ze, hard lachend om deze opmerking. "Maar jullie moeders zijn ook meisjes", zeg ik. Weer blijft het even stil. "Maar die meisjes zijn lief", zegt J. "Ja", zegt kleine man met een klein stemmetje.

Mannen van vijf. Het komt goed.


Alleen bij het instoppen (beeld is van een erg leuk boekje)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?