dinsdag 29 december 2015

Meisje van dertien

Morgen wordt ze dertien, onze lieve twaalfjarige. Ik moet denken aan het liedje van Paul van Vliet en draai het voor haar, als ze 's ochtends bij ons in bed kruipt - terwijl ik tegelijkertijd bedenk wat fijn het is dat ze nog bij ons in bed kruipt. Met een serieus koppie luistert ze naar de tekst. En terwijl manlief grapjes maakt, knikt ze af en toe bevestigend. Plagend trek ik aan haar grote teen als het gaat over wapperende voeten. Ik kan me nog herinneren dat mijn ouders het liedje voor mij draaiden toen ik dertien werd. Geen idee nog dat ik 31 jaar later zo'n mooie stiefdochter zou hebben.

The days are long, but the years are short. Deze zin schiet de laatste tijd steeds vaker door mijn hoofd. A. kwam in mijn leven toen ik halsoverkop verliefd werd op haar vader. Terwijl ik een te dikke kat meebracht in de relatie, overtroefde hij me met twee prachtige blonde meisjes. Oudste vier en jongste twee. Ze groeiden niet in mijn buik, wel in mijn hart.

Als ik mijn ogen sluit zie ik A. als klein meisje. Haar in twee staarten, blik op nieuwsgierig en een schaterende lach. Hoewel ze in het begin wel even aan me moest wennen, was ze altijd lief. Haar handje in de mijne, als de winkelmevrouw naar mij refereerde als haar moeder. Ik hield mijn adem in, maar A. deed alsof ze het niet hoorde. Waar is de tijd gebleven dat ze wat onwennig in de hal van het Wespennest zat en ik haar het liefste op schoot had genomen. De tijd tuimelt en A. tuimelt mee.

Stoere, lieve A. die steeds meer haar eigen stijl ontwikkelt. Van skateboard naar BMX. Van heerlijk koken en bakken en overal doorheen rollen op school. YOLO als motto op haar wintermuts. Van niet zo spraakzaam tot inmiddels de oren van mijn hoofd. Van judo en gitaar, maar oefenen ho maar. Van liever niet kussen maar knuffelen tot en met en zelfs nog op schoot. Van elke avond een mop voor het slapen gaan. Van oneindig lieve zus tot niet altijd geduld met broertjes van vijf. Van enger dan enge films en headbangen op papa's muziek. Van soms te serieus als in nou eenmaal oudste. Van grapjes die steeds grappiger worden en af en toe rollen met haar ogen. Van enorm trouw en het iedereen naar de zin willen maken. Van lol willen maken en soms een Jantje van Leiden zijn. Van honderd gedachten in haar hoofd die ze niet altijd deelt. Maar bovenal van een eindeloos vertrouwen in de dertienjarige die ze gaat worden.

Lieve A. wat houd ik oneindig veel van je!




and in comes the stepmother... :-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?