woensdag 14 februari 2018

Blij dat jij er bent

De dag van de liefde. Ik word wakker omdat de kleine Valentijn naast me kruipt. Hij babbelt en ik wrijf mijn ogen wakker. Grote man vraagt om koffie en ik glimlach. Als ik uit bed stap, wordt mijn warme plek dankbaar in beslag genomen door middelste. Haar krullen hebben zin in vandaag maar haar hart slaapt nog. Oudste, al net zo wakker als kleine man, dwarrelt om me heen in haar hipste trui. Terwijl ik haar wijs op de dag van de liefde, rollen haar ogen. Ik smeer een vlokkenfeest, vul bekers en bedaar een dikke poes die sinds een week op dieet is. Dankbaar krult ze haar staart om mijn benen.

Op de hoek van de tafel liggen vier Valentijntjes voor op school. Handgeschreven kaarten om de dag van de liefde te vieren. Vol overgave gemaakt door middelste. Vol tegenzin door jongste. De hanenpoten zeggen toch iets liefs. Straks in de brievenbus op school, instrueer ik lief voordat hij met de meute vertrekt. En een kus. Oudste slaat haar armen om me heen, middelste kust drie keer scheepsrecht en kleine man kan er niet aan ontsnappen.

De dag van de liefde. Dan mag je best nog even terug naar bed. Nog even soezen voor er een wasmachine moet gevuld en een boodschappenlijstje geschreven. Een telefoontje van mijn moeder. Ze noemt me Valentijntje. Ik glimlach en begin voor de tweede keer aan de dag. Met vriendinnen app ik grappen over anonieme liefdeskaarten en rode rozen die de voordeur blokkeren. De werkelijkheid ziet er iets anders uit. De Hartstichting bedankt me met een liefdevol kaartje en Vodafone stuurt een liefdes-sms naar vriendin T. met tien euro korting. Priceless!

De rest van de dag draait door. De zon door de ruit, naar school, boterhammen eten met J. en T. om ze daarna weer af te leveren bij T. want daar is net een nieuwe huisgenoot in de vorm van een kitten. En T. is verliefd op het kleine beestje. Voordat ze gaan, hebben de twee vrienden het nog over verliefd zijn en T. bekent dat, toen hij het was het niet durfde te zeggen. Ik denk aan J. en hoe hij dat vorig jaar wel durfde. Ik glimlach.

De dag van de liefde om net dat zetje te geven. Anoniem misschien maar in de hoop dat je wordt gezien. De dag van de liefde om de romantiek te vieren. Groots en meeslepend misschien. De dag van de liefde. Interessant voor zakelijk gewin. Maar toch, de dag van de liefde. En als liefde centraal staat heeft hij voor mij een streepje voor. Er valt nog een kaart op de mat. Anoniem, maar ik denk dat ik weet van wie.

Ik ben blij dat jij er bent. X

Ik glimlach voor de zoveelste keer vandaag. Ik denk aan lief die Valentijn maar commercieel vindt en hoe ik hem toch kan verrassen. Weer eens een keer naar de film? Maar nu nog een oppas regelen gaat niet lukken. Uit eten? Maar eigenlijk doe ik mezelf daar meer plezier mee dan hem na een dag werken. Een Valentijn lekkere-hapjes-maal en dan iets star-wars-trak-achtigs op tv? Meteen ook feest voor kleine man!

De dag van de liefde. Een dag om even stil te staan bij die ene of die vele allerliefsten waarvan je zo blij bent dat ze er zijn. Zeg je het ze? Met een kaartje. Een roos. Een groots gebaar of een klein. Of gewoon met woorden. Of zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?