maandag 16 januari 2012

60.000 dingen

Wist je dat een mens zo'n 60.000 spullen om zich heen verzamelt? Ik wist dat niet maar hoorde het dit weekend van vriend R. En nu ik het opschrijf, denk ik dat het dan vast om mensen in Nederland gaat. Veel toch! Maar dan reken je natuurlijk ook de 40 eetlepeltjes en 40 gebaksvorkjes mee die in de besteklade liggen. Om maar een voorbeeld te noemen. Of alle boeken in de boekenkast. Dan blijft het natuurlijk evengoed nog heel veel. Geen idee of wij 60.000 spullen in huis hebben. Geen tijd om het te tellen. Maar dat we veel spullen hebben. Ja! Laat ik zeggen dat we meer spullen hebben dan nodig. Ons voornemen afgelopen zondag was dan ook om weer eens wat spullen op te ruimen en 'weg te doen'. Niet echt wegdoen natuurlijk maar doorgeven. Want de gekke keerzijde van materialisme is dat je je schuldig voelt over het hebben van (te)veel spullen, maar je je ook schuldig voelt over het 'wegdoen'  van spullen. Lang leve de kringloop dus en vrienden en familie die je nog niet over het 60.000-weetje hebt verteld.

Beneden staan nu drie tassen met kleding en speelgoed. De meiden hebben een opgeruimde kamer en zijn bijna nog blijer dan vorige week toen ze hun feestje vierden en heel veel nieuwe spullen kregen. Waarom? Ze hebben lievelingsspullen weer herontdekt. Dat er ook spullen beneden staan om door te geven, weten ze niet. Want - ook al hebben ze er een jaar niet naar omgekeken - als er een ding weer in het vizier is, willen ze er geen afstand van doen. Voor geen goud! Zou dat een verklaring zijn voor de 60.000 spullen die een mens bezit? Ik heb geen idee. Als je even tijd hebt dan is het onderstaande filmpje een aanrader.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?