zaterdag 29 oktober 2016

Be kind

Volgens Roald Dahl is kindness de beste eigenschap die een mens kan hebben. Of zoals hij het zelf verwoordde: "I think probably kindness is my number one attribute in a human being. I'll put it before any of the things like courage or bravery or generosity or anything else. Kindness - that simple word. To be kind - it covers everything, to my mind. If you're kind that's it.” 

Deze uitspraak van een van de meest geweldige schrijvers op de wereld, raakt en ontroert me. Omdat het zo waar is. Ik had ooit een manager die schamperde over mensen die te aardig waren. In haar beleving was er een te mogelijk in combinatie met aardig. Met die mensen kon je de gracht dempen, schamperde ze nog wat door. Een uitdrukking die ik later moest opzoeken om erachter te komen dat ze eigenlijk bedoelde dat je met aardig zijn niet erg ver komt. Niet waar, denk ik.

Kindness kan wonderen verrichten. Denk alleen al aan Gandhi. Denk aan Nelson Mandela. Kind men die de wereld veranderden. Ik denk aan Maggie Doyne die 50 kinderen onder haar hoede nam in Nepal en met haar liefdesbrieven voor hen niet alleen mij maar duizenden mensen inspireerde. Maar ze zijn ook dichterbij, vriendin W. die jarenlang koffie dronk met een oude dame tegen de eenzaamheid, collega E. die voorleest bij kinderen aan wie anders nooit zou worden voorgelezen, mijn opa die na zijn dood oneindig veel goede doelen bleek te steunen, mijn ouders voor wie kindness voorop stond in hun opvoeding van mijn broer en mij. 

Aardig. Het heeft een minder spannend imago dan avontuurlijk, sexy of waaghalzerig. Maar als iedereen zou proberen aardig te zijn, zou Donald Trump geen podium hebben. Zou er minder eenzaamheid zijn. Zouden er geen mensen hoeven vluchten. Is het dan zo moeilijk? Misschien maar oefen gewoon maar eens en kindness zal je deel zijn. Word je uitgescholden in het verkeer? Een vrolijk sorry laat tenminste een verbaasde blik achter. En oordeel je weer eens te snel over een ander? Dwing jezelf dan iets aardigs te bedenken, dat verandert je blik en uiteindelijk je gevoel.

Kindness ontwapent, letterlijk en figuurlijk. Anderen maar ook jezelf. En vind je het moeilijk, wees dan allereerst eens wat aardiger voor jezelf. Want waar boosheid, verdriet, angst of frustratie vaak aanleiding zijn voor onaardig gedrag naar anderen, kan een milde blik op jezelf daar misschien wel verandering in brengen.

Ik vind het soms maar lastig. To be kind. Dan ben ik te dwingelanderig. Te kort door de bocht. Heb ik de ander allang in een hokje gestopt voor hij of zij zich nog maar heeft voorgesteld. Hoor ik mezelf mopperen op die slak voor me op de A5 en sta ik regelmatig met mijn mening klaar zonder dat erom is gevraagd. Toch probeer ik het elke dag. Omdat ik geloof dat het een groot verschil kan maken. En als ik struikel, probeer ik het opnieuw en denk aan Roald Dahl. Dan is het ineens niet zo moeilijk.


Want waarom niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?