maandag 19 oktober 2015

Afspraken (Dag 21)

Het is maandag en er gaat geen wekker. Dat kan maar één ding betekenen: vakantie! Herfstvakantie om precies te zijn en ik ben vier dagen vrij. Gewoon omdat het kan en omdat ik zin heb om bovenop mijn gezin te zitten. Niet dat ze daar rekening mee houden. Manlief werkt en vertrekt morgen voor twee dagen naar België en middelste logeert. Oudste compenseert het aantal met een logée, beste vriend L. die het geen probleem vindt om 's ochtends ook in het grote bed te kruipen. De dag kan beginnen. Het liefst met schermen vinden de kinderen, maar die zijn vandaag verboden. Dat slaat heel even uit het lood, maar dan bedenken ze iets wat ook eigenlijk wel leuk is. We krijgen de slappe lach met een spelletje proeven (blinddoek om, blind proeven van vier schoteltjes en raden) en wie-ben-ik (post-it op je voorhoofd met een persoon of voorwerp, vragen stellen en raden maar).

Aan het einde van de ochtend fietst L. naar huis voor de verjaardag van zijn oma. We halen middelste op en rijden door naar de film Binnenstebuiten. Kleine man eet zijn vingers bijna op, waardoor ik even twijfel of hij nog niet te klein is voor deze film. Maar eenmaal buiten hebben we het over de mannetjes en vrouwtjes in onze hoofden: plezier, afkeer, angst en verdriet. In mijn hoofd woont plezier, roept middelste. Kleine man denkt dat angst het grootste mannetje is in zijn hoofd, vanwege zijn enge dromen, gelukkig is het tweede mannetje in zijn hoofd plezier. Oudste denkt lang na en besluit dan dat de navigatie in haar hoofd is aangekomen bij de knop: pubértijd (een erg grappige scene uit de film).

De dag lijkt af te stevenen op just a perfect day, daarom besluiten we nog wat te gaan eten bij de Landmarkt. Maar middelste en kleine man zijn moe en belanden mokkend aan tafel. Terwijl ze boos tegen elkaar doen, hun tong verloren lijken te zijn als de serveerster iets vraagt, rolt oudste met haar ogen en voel ik mijn goede humeur als sneeuw voor de zon verdwijnen. In de auto kibbelen ze nog even door en ik dreig dat we thuis maar eens een goed gesprek moeten hebben. Over liever voor elkaar zijn, beter luisteren... ik zeg geloof ik ook nog dat ik vroeger blij was als ik naar de film was of uit eten ging. Ai...

Eenmaal aan de keukentafel is de boosheid wel weer weggeëbd en moet ik mijn lachen inhouden als drie paar ogen me serieus aankijken als ik vraag wat nou een oplossing kan zijn voor het liever zijn en beter luisteren. Kleine man weet het: "Eerst zeg je stop-hou-op en als dat niet gebeurt ga je naar de juf". Ook moet je denken wat het is om het zelf te voelen, vult hij aan. Middelste moet nu hardop lachen: "Je bedoelt dat je niet bij een ander doet wat je zelf ook niet wilt". Kleine man knikt afwezig terwijl zijn blik afdwaalt naar de koektrommel. Maar ik pak een groot wit papier. Weet je wat, we maken gewoon een paar afspraken met elkaar en daar proberen we ons dan aan te houden. Iedereen mag wat zeggen en zo komen we op een mooi rijtje van acht. De belangrijkste zijn wel liever voor elkaar zijn en wat vaker tot tien tellen voordat je wat zegt.

Terwijl kleine man en oudste blij zijn als de afspraken op papier staan, krijgt middelste de smaak te pakken. Op nog een groot vel trekt ze de afspraken over zodat er in iedere kamer eentje kan komen te hangen. En dan moeten er natuurlijk ook nog afspraken voor mij komen. Goed idee, vind ik en ik vraag of zij ze wil opschrijven. En dat doet ze, met het puntje van haar tong uit haar mond. Een halfuurtje later vraagt ze me de 10 regels voor te lezen. Werd het toch nog een perfecte dag:
  1. Wees lief voor A., E., J., M (of papa voor de kindere) en tijgermuis
  2. Tel tot 10 (Soms tot 20) (en word niet te snel boos!)
  3. Geef heel veel kusjes aan J. (een beetje), E., M. en tijgermuis
  4. Vaker met de kinderen in bad (Soms met PaPa)
  5. vaker brauni's maken met de Kids! dat zeker!!!!!
  6. de Kids mogen ook Koken!
  7. Meer aandacht aan je zelf!
  8. Je bent grappig meer grapjes maken
  9. Dat was HET!
  10. vaker tekenen met de kids!
   10. vaker naar de onderstreepten kijken


Op ons bed zodat ik het niet vergeet, aldus middelste




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisbericht

Mijn blog is verhuisd naar dagelijksedingen.blog Zie ik je daar?